23.6.13

Små citronkager med honningristede mandler


Lige nu, denne søndag, har solen gemt sig og ladet de lettere grå skyer komme til. Nogen gange er det dét, der skal til for at komme i køkkenet. Tanken om disse kager hjælper også godt på vej. De minder mig om en rejse til italien, med smagen af mandler og citronskal.. hm.. De er i hvert fald både virkelig lette at lave og smager super godt, det siger jeg også på vegne af forældre og venner (der dog var lidt skuffede over at de var så små)!

Kagerne er bagt som mini-muffins (og forsvinder derfor hurtigt...), kan det være en god idé at fordoble opskriften ;-)

Citronkager med honningristede mandler
Portion: ca. 12 kager (bagt i en mini-muffin form)
Tid: 25 min forberedelse + 5-7 min. bagetid

1 håndfuld mandler, hakkede
1 spsk honning

100 g blødt smør
2 dl sukker
1 tsk revet citronskal (fra øko-citron)
1 æg
2 dl mel
1 tsk bagepulver
et nip salt

Forvarm ovnen til 170 grader.
Kom mandler og honning på en pande over middelvarme. Rist mandlerne i 2-3 minutter, kom dem på et stykke bagepapir og lad dem køle af.
Pisk smør, sukker og citronskal sammen til det er luftigt. Tilsæt ægget og pisk godt.
Bland mel, bagepulver og salt sammen og vend det i smørblandingen, sammen med de hakkede, honningristede mandler i dejen
Bag kagerne i smurte mini-muffinsforme i ca. 5-7 minutter, og lad dem køle af på en rist.

Drys evt. kagerne med flormelis og nyd dem med en god kop kaffe! 



4 kommentarer:

  1. Årh, ja tak! Dem må jeg prøve at lave - meget snart!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en rigtig god idé! ;)

      Slet
  2. Svar
    1. Mange tak! De er virkelig lækre :)

      Slet