8.10.13

"Dessert Sublime" & historien om en dessertdebut


Da jeg først lavede det her indlæg, havde jeg simpelthen så meget på hjerte, at indlægget blev alt, alt for langt at læse.
Derfor har jeg delt historien her i 2 indlæg, så det bliver lidt mere overskueligt at læse.

Historien handler nemlig om min (og Lulus) dessertdebut, nemlig en lørdag i august, hvor bloggen var helt ny, og vi eksperimenterede med vores første rigtige dessert. Det blev til denne dessert og en rigtig hyggeligt weekend. Jeg har også prøvet at skrive lidt om os bag bloggen, drivkraften og engagementet. Historien er svar på det uundgåelige spørgsmål: "Hvorfor?," og jeg håber I vil læse med!

"Hvorfor er det egentlig, at du laver så meget dessert, Liva?," spurgte min veninde mig forleden.
"Fordi det gør mig glad," ville være den simple ting at svare. Men som i nok kan regne ud, var det ikke mit svar, for mærkeligt nok kunne jeg ikke finde på noget ordentligt at sige. Tro mig når jeg siger, at det ikke er første gang, jeg har fået det spørgsmål.

Alligevel var det bare ikke så simpelt, og det fik mig til at tænke på, hvad det er, der giver mig lysten til at lægge så mange kræfter i denne her blog: Hvorfor jeg tænker på temperering af chokolade i metroen, læser anmeldelser af is-skeer i avisen og bruger timevis på at tage billeder og forberede nye blogposts.

Så jeg lod hendes spørgsmål hænge i luften, grinte og bød hende på endnu en chokoladefondant.
Da hun gik hjem, kiggede jeg mine gamle billeder igennem. Da jeg var nået tilbage til august 2012, dukkede disse billeder op.
Et billede siger mere end tusind ord, er det ikke det, de siger?

Fortsættelse følger...
















Det skal i øvrigt siges, at denne dessert ikke tager 6 timer at lave for Jer. Den tog os kun så lang tid, fordi vi havde en masse ting, vi ville afprøve, og fordi vi lavede en masse fejl.

Desserten har fået navnen "dessert sublime," fordi den består af nogle enkle dele, som sammen udgør en helt sublim dessert. Sødt, surt, crispy og blødt.... den skal prøves! 

Brdr. Prices vaniljeparfait 
(ingen ismaskine behøves)

5 æggeblommer
100 g flormelis
1 dl vand
1/2  L piskefløde, pisket til flødeskum
kornene af 1 vaniljestang

Pisk æggeblommer, vand, vanilje og flormelis over svag varme i en gryde. Pisk med et piskeris i 8-taller til massen er luftig og cremet og tag af varmen.
Imens massen køler af, skal piskefløden piskes til flødeskum.
Fold nu forsigtigt den afkølede masse langsomt i flødeskummet, uden at slå luften ud.

Hæld isen i en form og sæt den i fryseren i min. 4 timer, gerne mere.

Chokolademacarons
(find vores forbedrede opskrift på macarons her, da denne her kiksede lidt)

Flødebollerne kan findes i næste afsnit af "Dessert sublime" :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar