28.6.12

Chocolate chip cookies



Jeg bager nok lidt for lidt, ifølge min klasse og lidt for meget, ifølge mine forældre, til min klasse. Disse cookies er dog også til min klasse, men jeg lovede, at bage til sidste skoledag, og jeg bager gerne! Jeg har taget udgangspunkt i en opskrift og lavet lidt om i forhold til mængder, og nu tror jeg, at jeg har fået lavet en dejlig opskrift på cookies. 

24 små cookies eller 12 store:

125 g. blødt smør
100 g. sukker
100 g. brun farin
1 æg
1 vanillestang eller 3 tsk. vanillesukker
140 g. mel
1/4 tsk. natron og 1/4 tsk. bagepulver (eller 1/2 tsk. bagepulver)
1 nip salt
150-200 g. mørk chokolade

Flæk vanillestangen og skrap kornene ud, mas dem sammen med lidt af sukkeret. Pisk blødt smør, sukker, farin og vanille sammen til det er helt luftigt (meget gerne med en håndmixer). Pisk ægget ud i (det må gerne være slået ud lidt før du pisker det i, så det bliver stuetemperatur).
Bland mel, bagepulver, natron og salt sammen. Pisk også det i. Hak chokoladen så fint eller groft, som du kan lide. Vend det i.
Tag et helt nyt stykke bagepapir, og vend dejen ud på, i den ene ende. Rul bagepapiret sammen, så dejen er formet som en "pølse", ca. 4-5 cm i diameter. Kom den i køleskabet i en time, eller i fryseren i ca. 20 minutter)

Tag dejen ud af køleskabet eller fryseren og skær skiver af dejen (det kan være lidt svært pga. chokoladen, men hvis skiverne går i stykker, triller man dem til kugler og presser dem flade). Læg skiverne på bagepapir og bag dem i ovnen i 7-10 minutter (til de er gyldenbrune i kanten). Lad dem køle af på pladen i nogle minutter og bagefter på en rist. Det skal siges, at cookies er meget bløde når de lige er kommet ud af ovnen, men så snart at de er kølet af, bliver de som de skal være.

God fornøjelse og appetit!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar