6.7.12

Totalt chokolade-agtige chokolade macarons



Her til aften skulle vi have gæster, og jeg sprang ud i køkkenet for at benytte anledningen til at være kreativ.
Jeg har i lang tid cravet disse macarons, og derfor blev jeg nød til at afprøve opskriften.

Det er en skrøne at macarons kun er for erfarne kagebagere, det kræver bare at du holder tungen lige i munden og har en smule fart på, de har nemlig ikke godt af at stå lang tid uden opsyn.....

Opskriften er fra Anneauchocolat, og er absolut perfekt(dog har jeg ændret lidt i den hen ad vejen). 
Jeg vil helt klart bruge den fremover, og den er garanteret god hvis man vil eksperimentere med forskellige smage.

Macaron-bunde
 200 g flormelis
100 g mandelmel*
 20 g sukker
 15 g kakao
 80 g æggehvide(2-3 stk.)
*man kan lave det lynhurtigt selv, ved at blende mandler i en foodproccesor.

Chokoladeganache
1/4 l piskefløde
100-125 g mørk chokolade (70-80 %)
Evt. jordbær til pynt.

Bland flormelis, mandelmel og kakao. Si blandingen i en skål(hvis dit mandelmel er meget groft, er det vigtigt du sigter meget fint, så du ikke ødelægger æggehviderne).
Pisk hviderne indtil de er næsten stive, tilsæt sukkeret, og pisk så færdig.

Vend langsomt og blødt mandel-blandingen i hviderne, lidt ad gangen, indtil massen er ensartet.
Hæld dejen i en sprøjtepose(11mm tylle), og sprøjt macaron-dejen ud til små cirkler på en bageplade m bagepapir.

Lad de ubagte macarons stå ude i 10-12 min, og sæt dem så i ovnen v. 160 grader i 10-15 min.
Tag dem ud når de har fået 'skum' på bunden og er fugtige indeni(dog skal de være lidt hårde uden på, men endelig ikke for meget).

Nu skal du igang med ganachen.
OBS: Det er vigtigt du har god tid, for det kan tage tid før massen størkner og er klar til smøring.


Bring fløden i kog. Hæld den over, i en skål, chokoladen, og rør let i det til chokoladen er smeltet og massen er homogen.
Vent nu til ganachen er størknet, og så er du klart til at smøre dine macarons med lækkert chokoladefyld.


Tip: Put evt. en skive jordbær eller to ind i macaron'en, så bliver den ikke lige så tung som sommerdessert.
Du kan også bruge jordbær som topping, men det kan nemt ødelægge den fine struktur i de smukke franske makroner.

Sommerknus herfra, bon appetit!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar