16.12.12

Ris á l'amande special edition




Okay, måske er jeg den eneste der går og brænder inde med det her, hvis det er tilfældet må i lige bære over med mig. Jeg synes risalamande er kedeligt. Altså sådan virkelig og det har naget mig, for alle andre lader til at elske det! Den der vamle, tunge flødeskumssag er bare for meget, og det handler mest om at finde mandlen og spise kirsebærsovs synes jeg, når det rigtig kommer til stykket.

Så derfor har jeg eksperimenteret lidt og lavet en ny version: Risalamande special edition, med appelsinskal og granatæblesauce. Det smager virkelig lækkert, lidt som om man er på ferie, og så er den dejlig syrlig, så man får kun kvalme hvis man spiser en rigtig stor portion.

Den er nok lige lidt for vild og "eksotisk" hvis jeg spørger min mormor, så derfor er det nok ikke den version jeg får til jul i år(faktisk holder jeg jul i Goa, så det kan jo være lige meget), men den er lækker som en syndig decemberdessert!


Ris á l'amande avantgarde (ca. 6 personer + lidt ekstra)

Ris á l'amande
En god potion risengrød fra dagen før (sådan ca. en 1 liter mælk, 100 g grødris og et nip salt)
3 dl piskefløde
4 spiseskefulde sukker
100 g hakkede og smuttede mandler
1 vaniljestang (skrab kornene og mas dem i lidt sukker)
Skal fra 1 økologisk appelsin

Appelsin- og granatæblesauce 
Kerner fra 2 granatæbler
Saft fra 2 appelsiner
Skal fra 1 appelsin
1 dl sukker

Kokosmel til toppen


Pisk fløden til skum, lige før den er færdig, kommer du sukkeret og vaniljen i, og pisker det med. Vend flødeskummet i den kolde risengrød. Vend nu resten i, dvs. hakkede mandler og appelsinskal og sæt det på køl, imens du laver saucen.

Kog granatæblekernerne med appelsinsaft, -skal og sukker til sukkeret er opløst. Sig nu kernerne fra og giv det endnu et opkog. Lad den køle en lille smule af, så den ikke er kogene varm.

Fyld risalamanden i en sprøjtepose, og sprøjt den i portionsforme. Kom den stadig varme sauce på og drys den med kokos, og servér!

God jul!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar