14.4.13

cookie-issandwich



Da jeg, for efter hånden et stykke tid siden, holdt fødselsdagsmiddag for mine veninder, stod disse cookie-issandwich'er på dessertbordet. 
De var fantastiske, og jeg har længe ville dele de nostalgiske sager på bloggen, så I også kunne savle over dem!
Men da jeg forleden kiggede billederne fra min fest igennem, opdagede jeg noget skrækkeligt: Hverken Lulu eller jeg nåede at knipse et par billeder af dem, før de røg ind på bordet og blev revet væk af de 12 dejlige damer...
Derfor blev jeg nød til at genskabe dem, hvilket ikke var en smal sag, da hele denne uge jo har været præget af lockouten.
De smager af sommer og sol og hele min barndom... i én bid!
For sådan en is-sandwich, er nemlig præcis sådan en is, jeg altid vil vælge i kiosken.
Min søster derimod,  har altid holdt sig til sorbet og læskende is, mens jeg altid har holdt på min flødeis, enten med cookies rundt om, eller i et kræmmerhus... og sådan én vil jeg stadig vælge til hver en tid!

De to cookies rundt om er klassiske, men med både hvid og mørk -chokoladestykker, og en chewy midte. Isen er med Valrhonas hvide chokolade Ivoire og de fineste vaniljeprikker, og både isen og cookies'ne er blevet prøvesmagt af hele huset... og de er g o d k e n d t !

Cookies
(jeg har oversat og ændret på denne  fantastiske opskrift)
170 g blødt smør
165 g brun farin
50 g sukker

270 g mel

1 tsk natron + 1/2 tsk bagepulver
1 æg
1 nip salt
1 tsk vaniljeekstrakt
70 g mørk chokolade + 30 g hvid chokolade


Hvidchokolade-is*
2 dl piskefløde
korn af 1 vaniljestang
150 g finthakket hvid chokolade, fx Ivoire fra Valrhona
3 dl letmælk
50 g sukker
------------------------------------------------------------------------
Cookies


Pisk smørret i en skål ved lav hastighed i en skål i ca. 2 min.
Tilsæt sukkeret og pisk i yderligere 1 min.
Tilsæt vaniljeekstrakt + æg og pisk v medium hastighed i 3 min.
Tilsæt mel, natron + bagepulver og pisk dejen godt i ca. 1 min., til den er ensartet.
Hak chokoladen groft, put den i dejen og fold med en dejskraber.
Lad dejen sætte sig på køl i 30-45 min.
Når cookie-dejen har sat sig, kan du forme små kugler og lægge dem ud på din bageplade.
Det er vigtigt at de er nogenlunde samme størrelse, for når du skal samle dine sandwiches, skal de passe parvis.
Bag cookies'ne i en varm ovn v 165 g varmluft, i 9 min.


Is
Hæld fløden i en lille gryde sammen med vaniljekornene, og varm det op. Imens anbringer du den finthakkede, hvide chokolade i en skål.
Når fløden er næsten kogende, tager du gryden af varmen, og hælder den langsomt over chokoladen, lidt af gangen, til det smelter. Rør rundt imens.

Hæld i en anden skål mælk og sukker, og bland det lidt sammen.
Hæld nu langsomt chokoladeblandingen over mælken, til sukkeret er opløst.
Kør ismassen på en ismaskine til den er cremet, men fast, i ca. 30 min.

*Jeg har taget udgangspunkt i Maja fra Chocolats isbase i denne opskrift.

Samling
Smør et højt, fladt lag is ud på den en cookie og læg en anden ovenpå.
Gør det med alle dine sandwiches, og lad dem så sætte sig i fryseren i 1-3 timer.

NB: Cookies'ne holder sig i fryseren i en uge, før de begynder at blive kedelige.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar