21.8.12

Chokoladechok surprise-brownies


Noget af det bedste-bedste-bedste, er altså ting man får, når andre har fødselsdag.
I dette tilfælde var mit "tillykke-du-har-fødselsdag-så jeg-forkæler-MIG-med-noget-skønt" en fantastisk chokoladebrownie fra Nigella Lawsons kogebog.
-Hvis du ikke har regnet det ud(eller læst det under Guess what, red.), var det Lou-Lou's fødselsdag jeg fejrede.

Da jeg dagen efter skulle til Bornholm, var det jo også fantastisk på den praktiske måde, for de var lige til at pakke ind(dem jeg ikke dekorerede) og tage med i tasken som sød surprise på færgen.

De blev da også modtaget godt, for da vi var kommet til solskinsøen, havde alle mine venner sukkerchok, og kun krummer var tilbage i den ellers så fine sølvindpakning!


Jeg elsker konceptet med brownies uden mel, for på den måde bliver de bare så meget mere lækre, og de bliver får altid den helt rigtige fugtighed.

Her får du opskriften:

Chokobrownies

225 g mørk chokolade(75 %, of course)
225 g smør
2 tsk vaniljeessens(vaniljepulver kan bruges)
200 g strøsukker(rørsukker kan, igen, bruges)
3 æg
150 g mandelmel
100 g hakkede valnødder(kan udelades, eller ændres til andre nødder)

Glaskaramel
50 g flormelis

Tænd ovnen på 170 grader. Smelt chokolade og smør sammen i en tykbundet gryde.
Tag gryden af varmen, rør vaniljeessens og sukker i og afkøl en smule.
Pisk æg i blandingen(hæld det evt. i en skål så du bedre kan blande det rundt) sammen med mandelmel og hakkede valnødder.
Vend det hele ud i en smurt bradepande eller foliebakke, hvad end du har ved hånden.
Bag brownie'en i ovnen i 25-30 minutter, når toppen er fast i det, men bunden stadig er fugtig og god!
Smelt flormelis over lav varme, og hold skarpt opsyn!
Skær brownie'en ud i finurlige stykker, og lav små mønstre af glaskaramel over brownies'ne!
Bon' Appetite!
Giver 16 stykker.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar