31.3.13

Chokoladeovertrukne lakridskarameller



Jeg har aldrig været fan af de klassiske små chokoladeovertrukne marcipan-fugleæg, det vrimler med i påsken. Ja, sagen er den, at jeg egentlig ikke så godt kan lide "rå" marcipan. Derfor får jeg i hvert fald ikke de slags påskeæg. Jeg følte alligevel lidt, at jeg skulle lave et eller andet påskeslik, og da min mor har fablet om hjemmelavede karameller med lakrids i evigheder, så jeg en god mulighed for at det kunne være dette års påskeslik. 

Karamellernes lakridssmag er ikke så krafig, så man kan sagtens komme mere i, men det kan hurtigt tage for meget over. De er forholdsvis lette at lave, men karamellen må helst gerne stå 24 timer i køleskabet inden du overtrækker dem. Opskriften på karamellen er lån af Anne au Chocolat, og ændret en smule og tilsat lakridspulver.

Lakridskarameller 
1 dåse kondenseret mælk (ca. 395g)
120g smør
2 spsk honning (jeg brugte akacie)
150g rørsukker (eller 100g hvidt sukker og 50g brun farin)
1/2 tsk salt
ca. 3-4 spsk lakridspulver

200 g hvid chokolade til overtræk, samt lidt lakridspulver og frysetørret hindbær hvis man er til det. 


Smelt kondenseret mælk, smør, sukker og honning i en gryde over svag varme, indtil sukkeret er opløst (det er vigtigt at røre i den al tiden).  Skru op for varmen og rør konstant. Når den er ved at koge rører du i ca. 10 minutter, til karamellen begynder at ændre farve. Nu tilsætter du salt og lakridspulver  og rør i 3-5 minutter mere. Hæld karamelmassen i en firkantet form, beklædt med bagepapir, og lader den stå i 24 timer i køleskabet inden udskæring.

Tag karamellen ud af formen og skær den i passende stykker med en skarp kniv (du kan enten rulle dem til kugler eller bare lade dem være firkantede). Smelt og temperér den hvide chokolade, og overtræk de små karameller. Drys med lakrids og frysetørret hindbær.

NB! Det er en god idé at sigte lakridspulveret i, jeg glemte det med første skefuld, så det lagde sig i små klumper, som du kan se på billedet under).




God påske!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar