29.3.13

Death by chocolate

Er det her jeg siger glædelig påske? Skriver en lille smule om vejret, eller en af de amerikanske serier jeg fordriver min ferie med?
Nå, men i hvert fald, går dagene l a n g s o m t og jeg har masser af tid til at bage.
Og måske er tiden lige det, der gjorde at disse chokoladedrømme blev så perfekte.
Browniebunden fik god til til at sætte sig og blive saftig og ganachen tog sig også god tid til at blive fløjlsblød og lækker. Har jeg solgt ideen nok? Eller skal jeg fortsætte, med at at skrive om ansigtsudtrykket på mine gæster da de smagte herlighederne?
Egentlig tror jeg at jeg har skrevet nok, for jeg vil egentlig hellere have, at du bruger din tid på at bage dem her, end at du læser videre.
Lover du mig at du prøver?

Browniebund
1 portion af din yndlings brownie, prøv fx min(her) eller Lulus(her)

Hvid chokolade-ganache
90 g hvidchokolade
1 dl piskefløde

Valnødde-krokant
30 g valnødder
60 g sukker

Brownie:
Bag brownien i en springform, og stik runde kager ud med fx et glas.
Lad gerne kagerne sætte sig en dag i køleskabet.

Hvid chokolade-ganache:
Hak chokoladen fint og put den i en skål.
Bring fløden i kog, og hæld den langsomt over chokoladen, mens du rører koncentreret fra midten af skålen, indtil chokoladen er smeltet og massen er homogen.
Lad ganachen stå og sætte sig overdækket i ca. 40 min.

Valnøddekrokant:
Smelt sukkeret på en lille pande eller i en kasserolle v middel varme, men hold skarpt øje med det, det er nemt at brænde på hvis man kigger væk.
Når sukkeret er næsten smeltet hælder du valnødderne i, og rører rundt til sukkeret er helt smeltet.
Når det er klar, skynder du dig at hælde karamel-massen over på en tallerken belagt med bagepapir.
Lad karamel-krokanten køle af, og hak den så i knasende, små stykker på et skærebræt, som du så kan drysse over kagerne.

Når du har alle delene klar, smører du en lille klat ganache på toppen af browniebundene, og drysser med krokant.

Voíla!
-Tør du påstå, at de er nemme at forglemme?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar