17.3.13

Retro citron-kærlighed | updated citronmåne


Jeg kan huske at vi engang havde en dille på min skole. Den gik vist nok ud på, at man købte noget billig mad fra netto, tog det med hen på skolen, og spiste det foran alle de små, som ikke måtte gå ud.
Det meste af tiden købte vi nudler, dem til 5 kroner, hvor kyllingesmagen kommer i en lille pose ved siden af. Andre gange var vi lidt mere ekstreme, som fx en gang, min veninde købte en halv citronmåne til sig selv. Det blev jeg mindet om igår, ikke mindst fordi citronmåner fra netto er en af mine mindre heldige kulinariske oplevelser.
Sagt kort: Hold da op, hvor var den tør og ulækker!




Så da jeg igår gik i køkkenet for at genskabe den gamle klassiker, vidste jeg godt, hvordan den skulle være.  Svampet, syrlig og med sejt kokos indhold. Resultatet blev ret så fint, og jeg siger dig, en kage som denne er undervurderet!
-Indeni gemmer den nemlig på marcipan og vanilje, hvilket gør den til et ekstra delikat weekend-treat!

Citronmåne
nok til 2 små forme eller 1 rugbrødsform
3 æg
70 g kokosmel
50 g smør
50 g revet marcipan
3 spsk mel
1 tsk bagepulver
50 + 20 g sukker
1/2 vaniljestang
saften af 1-2 citroner



Del forsigtig æggeblommer og æggehvider fra hinanden. Pisk i en skål æggeblommer, vanilje og 50 g sukker til en tyk æggesnaps.
Bland mel og bagepulver i en anden skål, og pisk det i æggesnapsen.
Hæld citronsaft og bland kokosmel i dejen. Smelt smørret og riv marcipanen i dejen.
Pisk æggehviderne næsten stive, hæld sukker i, og pisk dem så helt stive.
Vend æggehviderne i æggesnapsen, og hæld kagen i en lille rugbrødsform, -springform eller små muffinforme.
Bag citronkagen i ca. 20 min. v 170 g midt i ovnen.

Kagen har godt af at stå og sætte sig en dag i køleskabet. Pynt den med mokkaglasur, citronfrosting, mynte eller citronmellisse :-)

Voíla
-retro citronmåne i opdateret version!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar