23.12.13

Julecookies

Waauw, tiden flyver! Er jeg den eneste der synes, at det lige var blevet den 1. december? København er fuld af julestressede mennesker (og brændte mandler). Jeg vælger, at lægge al julestressen fra mig, og nyde den sidste aften, inden juleaften. Det gør jeg i selvskab med en masse hyggelige film og disse peberkager!

De smager som ganske almindelige tynde og sprøde peberkager, men er en del tykkere, hvilket jeg synes er helt fint – derfor kom de altså til at hedde julecookies. Så smut da lige i køkkenet og prøv dem af, intet bedre end hjemmelavede kager juleaften <3


JULECOOKIES med glasur
Portion: ca. 30 cookies
Tid: 30 min. forberedelse + 10-15 min. bagetid (for hver plade)

Cookies
150 g smør
1 1/2 dl rørsukker
1 1/2 dl brunfarin
350 g mel
1 tsk natron
2 tsk stødt kanel
1 tsk stødt ingefær
1 tsk stødt nelliker
1 nip salt
1/2 tsk vaniljepulver
1 æg

Glasur
2-4 dl flormelis
1 æggehvide

Forvarm ovnen til 165°.
Smelt smørret i en kasserolle og tilsæt begge slags sukker. Lad sukkeret smelte i smørret over lav/middel varme, til det tykner og bliver en smule karamelliseret.
Bland de restérende tørre ingredienser sammen i en skål. Hæld den varme sukker/smørblanding i og rør det godt rundt med en træske. Tilsæt ægget og saml dejen med hænderne (obs: dejen kan godt være meget varm).
Stil dejen i køleskabet i ca. 40 min. og rul derefter dejen ud på et meldrysset bord (ca. 3-5 millimeters tykkelse). Stik dejen ud med en ønsket udstikker og kom den på en bageplade beklædt med bagepapir.
Bag cookiesne i ca.. 10-15 min. til de er godt lysebrune (hav kun én plade inde af gangen). Lad dem køle af, og lav glasuren.

Pisk æggehvide med 2 dl flormelis med en elpisker i 3-4 minutter. Tilsæt mere flormelis, hvis det behøves – det skal være en tyk og luftig glasur. Kom den i en sprøjte pose eller et kræmmerhus foldet af bagepair, klip et lille hul og sprøjt glasuren på de afkølede kager.

Voilá!
Hav en rigtig god jul <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar